Van uit de Deltalinqs Werkgroep Keurpunten: Evaluatie verruimde openingstijden Rotterdamse ICs en no-shows
Sinds 11 april jl. loopt er een pilot op de Rotterdamse Inspectiecentra (ICs) waarbij de openingstijden verruimd zijn en de NVWA-capaciteit herschikt is. Hierdoor is het mogelijk naast de avondopenstelling op de maandag – op de Maasvlakte – ook op dinsdag, woensdag en donderdag tot 21:00 gekeurd kan worden. Tijdens de laatste Werkgroep Keurpunten is de pilot geëvalueerd en besloten de pilot te continueren.
Uit de cijfers blijkt dat er behoefte is aan deze ruimere openingstijden, deels ook vanwege de mogelijkheid tot een ‘tweede rit’ op een dag. Toch wordt er ook geconstateerd dat er veel verschuiving plaatsvindt van de ochtend of middag naar de avond, waardoor de dierenartsen in de avond aan het maximum aantal keuringen zitten of zelfs daarboven. Nu één van de doelen van de pilot was om de volumes in de Rotterdamse haven te vergroten (c.q. nieuwe handel naar Rotterdam halen), is afgesproken om extra te gaan sturen en communiceren ten aanzien van de verschuivingen van de ochtend en middag naar de avond. Het komt namelijk regelmatig voor dat de avonddienst ‘vol’ is, waardoor het gewenste extra volume niet in de avond gekeurd zou kunnen worden.
Vervolgens is ook afgesproken de pilot voorlopig te continueren omdat het de markt tijd kost handelsstromen terug te verleggen naar een andere haven, zoals in dit geval Rotterdam.
Vervolgens is ook afgesproken de pilot voorlopig te continueren omdat het de markt tijd kost handelsstromen terug te verleggen naar een andere haven, zoals in dit geval Rotterdam.
Verder is er met elkaar gesproken over het tarief op de zogenaamde ‘no-show’. Per 1 januari jl. heeft de NVWA wettelijk de mogelijkheid om een tarief in rekening te brengen voor een no-show op een keurpunt. Er is afgesproken dat het tarief op de no-show eind van dit jaar geëvalueerd wordt, maar er was toch aanleiding dit te bespreken. Het bedrijfsleven, de verschillende brancheorganisaties actief in de veterinaire keurketen waaronder Nekovri, hebben een overmachtsbepaling gedefinieerd om te voorkomen dat er een nota wordt verzonden voor een niet-verwijtbare no-show (Deze definitie is terug te vinden in het volgende document: Definitie overmacht)
De NVWA krijgt echter veel berichten via de mail of wordt telefonisch benaderd met de vraag of bijvoorbeeld wachttijden op de terminal onder overmacht vallen, dan wel of er een creditering als gevolg hiervan mogelijk is. Dit heeft, gezien het document met de definitie van overmacht, geen enkele zin. Afgesproken is dat hier extra aandacht aan wordt besteed, om onnodige discussies en daarmee onnodig verlies van (arbeids-)tijd te voorkomen.
Men gaat de discussie aan met de terminals om te bezien of de rekening bij hen gelegd kan worden als de no-show aan vertragingen op diezelfde terminal verwijtbaar is.