Implementatie nieuw planningsregime veterinaire import

Op initiatief van Deltalinqs, Fenex, Nekovri en de NVWA startte er op 31 januari jl. een pilot die zich richtte op de planning van zowel het bedrijfsleven als van overheidszijde in relatie tot de grilligheid van de dagelijkse praktijk in de Rotterdamse haven.


De pilot moest zorgen voor een meer optimale benutting van de keurcapaciteit van de zijde van de NVWA, een stukje flexibiliteit (bijvoorbeeld de mogelijkheid om hoofd- en subdata van een zending op een ander moment te kunnen opgeven) en voor data:
· Wie doet wat?
· Waar gaat het mis?
· Hoe wordt met wettelijke regelingen om gegaan en hoeveel ruimte voor flexibiliteit is er?
· Wat is een verwijtbare no-show, wat niet?


De pilot startte op één keurpunt van Eurofrigo (Maasvlakte) met de drie grootste aanbieders: Thermotraffic, Codirex en Jac. Meisner. De resultaten van de pilot zijn inmiddels geëvalueerd en positief: Het blijkt dat het onderling vertrouwen bedrijfsleven-overheid steeds meer groeit binnen de pilot. Gezien de onrustige periode in de Rotterdamse haven was (en is!) dat ook nodig. De mogelijkheid is er binnen de pilot om containers ‘onvoorbereid’ op de NVWA-planning te zetten en onderling tussen expediteurs te ruilen. Sinds de live-gang van de pilot heeft men aangetoond dat dit zeker mogelijkheden geeft voor flexibiliteit en kan zorgen voor een serieuze reductie van no shows.

Mooie resultaten dus, de pilot blijkt sowieso voor meer rust en voorspelbaarheid te zorgen, doordat de NVWA planning niet volgepland wordt met containers waarvan de NVWA aan het begin van de dag al weet dat deze planning - gezien de hoeveelheid - nooit gehaald kan worden. Er is nu sprake van een aanmerkelijk realistischere maxima op de dagplanning. Ook het aantal no-shows liepen de eerste werken terug, waardoor er ruimte ontstond die anders onbenut bleef. Hoewel het wel inspanning vergde van alle betrokken is de pilot succesvol te noemen.

Per 30 mei jl. is de pilot verworden tot het nieuwe planningsregime voor veterinaire import op de veterinaire keurpunten van Eurofrigo, Kloosterboer, Frigocare en Americold. Alle aanbieders worden uitgedaagd mee te doen opdat de methode van de pilot de gewenste ‘nieuwe’ werkwijze wordt en voor de positieve resultaten van de eerste weken van de pilot gaat zorgen. De uitgangspunten van de ‘nieuwe werkwijze’, zoals het uitgangspunt dat er niet op meerdere keurpunten wordt aangeboden, worden elk kwartaal beoordeeld en gemonitord. Als niet voldaan wordt aan de uitgangspunten, verliest men de geboden flexibiliteit. De importeursverenigingen DMIA en VIV ondersteunen de nieuwe werkwijze en verwachten dat al de betrokken partijen zich inzetten om zo de keuringen effectiever, en daardoor sneller, te laten verlopen.

Het hierboven genoemde bedrijfsleven doet met klem een beroep op alle ketendeelnemers te gaan werken volgens deze werkwijze en uitgangspunten. Samen, bedrijfsleven en NVWA, zullen we de inspectiecapaciteit verbeteren en daarmee Rotterdam en Nederland als plaats van aanlanding verder professionaliseren en optimaliseren en nog aantrekkelijker maken voor inkomende handelsstromen.

 

Contact

Luchthavenweg 59 VI
5657 EA Eindhoven
040 256 5263

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Schrijf u in voor onze nieuwbrief

Trotse partner van